Alla inlägg under september 2006

Av Jossan - 30 september 2006 10:21

Var hemma hos mina föräldrar i går för att bli lite ompysslad. Sambon hade åkt iväg med Nasty Idols till Karlskrona så jag tog tillfället i akt att åka ner till föräldrarna. Hade det supermysigt med mat jag själv aldig har råd att köpa - oxfilé provencale och litta rött vin till det. Pappa hade gjort brulée pudding till efterrätt *gott*Farmor fyllde tydligen år samma dag (som förra året haha)och pappa hade frågat ifall hon inte skulle komma ner till dem och fira. Men, eftersom hon aldrig annars har gjort det tidigare så skulle hon givetvis inte göra det denna dag i heller. Nä, hon skulle istället sitta och vänta på att min faster skulle ringa och bjuda hem henne. När pappa ringde henne senare på kvällen så att jag o mamma kunde gratulera henne så frågade hon varför vi inte kom och hälsade på henne. "nu sitter jag ju här alldeles ensam..." Jaaa...vad konstigt. Och som vanligt när pappa försökte att föra mig på tal, att jag var hemma hos dem och att jag hälsade så gott, så avbröt hon direkt för att istället prata om min kusin. Pappas sida av släkten finns helt enkelt inte för henne. Knappt pappa i heller. Men ändå är det alltid han som ska ordna och fixa grejor. Det är dit hon ringer när hon har "ramlat" eller för att säga "farväl - nu lever jag nog inte i morgon". Jag blir så arg när jag tänker på det. Inte en jul har hon firat med oss. Jo, förresten, en enda. Men inte en enda gång har hon varit med och firat min brors födelsedag eftersom hennes älskade dotter fyller år på samma dag. "Naeeä...jag är inte bitter" (á la Tony Rickardsson)

Av Jossan - 29 september 2006 12:37

Tyckte att detta var så himla sött att jag måste skriva det. Kommer från boken "Gud som haver barnen kär har du någon ull" av Mark Levengood och Unni Lindell1. Du skall icke stjäla från de fattiga som de ser det. Frida, 6 år2. Du skall inte mata spädbarn med lök, för det har jag provat. Thea, 7 år3. Du skall bara slå någon om du absolut måste. Henriette, 7 år4. Du skall inte baktvätta någon bakom deras ryggmärg. Oscat, 7 år5. Du skall vara så snäll som du kan, och annars kan du göra vad du vill. Glenn, 6 år6. Du skall lyssna på din mamma, vad hon än säger och vilket tonfall hon använder. Thomas, 7 år7. Du skall bevara dig väl. Kristin, 8 år8. Om någon slår dig skall du bara vända den döva kinden till. Sebastian, 6 år9. Du skall älska gud hur mycket som helst, fastän det är svårt och han inte visar sig trots att man ropar "Kom fram". Robin 6 år10. Du skall inte begära saker av din hustru. Och så sjunger man på Mors dag, annars blir det ett herrans liv. Tom 9 år

Av Jossan - 29 september 2006 12:21

....får man inget. Grrr...var inne på den närmaste Din Sko just nu och de stövletterna jag ville ha var givetvis slut. Får ta en runda i Kalmar istället.

Av Jossan - 29 september 2006 11:10

Jag har stulit en del av texten från Filifjonkan Argsints blogg, som hon i stin tur fått från en tidning, men jag tyckte att den var så bra så att jag var tvungen att ha med den på min blogg.Texten handlar om rättegången mot SSU basen Anna Sjödin och hennes version om vad som hände den kvällen när hon gick loss på puben Crazy Horse."Så kom vakten Babak Jamei och gav sig på dem - utan anledning! Vakten var så aggressiv, men Sjödin försökte resonera med honom på ett "snällt och vänligt" sätt. När han utan anledning tog fram batongen och skrek och skrek och sedan misshandlade Sjödin sa hon:- Jag förstår inte hur du kan bete dig på det här sättet.Under dessa förhållanden höll sig Anna Sjödin beundransvärt lugn. Hon "efterfrågade vaktens namn".Han svarade med att misshandla henne. Möjligen kallade hon vakten "jävla idiot", men absolut inte "bögjävel" eller "svartskalle".Väninnan C var nykter när hon i baren skulle beställa "en komplicerad drink som inte har något namn med olika likörer".- Kanske var det därför bartendern uppfattade mig som berusad. Så blev hon oförklarligt utslängd, och när hon låg i slasket utanför krogen lutade sig en vakt över henne och sa:- Hora.Sedan kom en servitris och sa:- Hora.Anna Sjödins väninna reste sig och gick fram till servitrisen, la en hand försiktigt på hennes axel och sa systerligt:- Varför gör ni så här?Då blev hon än en gång oprovocerat omkullknuffad.En parad av åklagarvittnen gav en annorlunda version av kvällen."Tycker inte ni oxå att hela historien låter fantastisk? Om det nu är så att den (mot all förmodan) är sann så förstår jag inte hur krogen lyckats gå runt med en så "trevlig" personal. Eller som skribenten själv skriver:"Om man får tro Sjödin och hennes väninna C hamnade de i en motsvarighet till Tarantinofilmen "From dusk till dawn", där en man går in på en krog och upptäcker att den är fylld av vampyrer."

Av Jossan - 29 september 2006 10:50

Jag och sambon kollade på ett program igår som listade de sexigaste rockstjärnorna. Vi såg dock bara de tolv som hanmat högst, men där var ju inte en rockstjärna i sikte. Bara en massa r´n´b o hipphoppare. Nu är mina favoriter kanske inte "rockstjärnor", men var fanns Madonna, David Bowie, Axel Rose (han var faktiskt hot på sin tid!), David Gahan, Brittan, Robbie Williams...ja de enda som var med på listan och platsade där var Gwen Sefani (som låg 1:a) och Kylie Minouge. Jag menar Usher - what? sexig?...ser ju ut som en barnrumpa. Å andra sidan är sådana topplistor ganska meningslösa - smaken är ju som baken, delad!

Av Jossan - 29 september 2006 10:46

Bara för att göra min ekonomiska situation ännu mer ångestladdad så tänker jag gå ut och köpa de stövletterna som jag spanat på i en hel månad. De kostar faktiskt bara 250:- på Din Sko. Kanske blir det tom lite pengar över till en mini-kjol. Måste ju vara rockig på lördag i Kalmar, när det åter igen är Nasty som spelar.

Av Jossan - 29 september 2006 10:33

Jag brukar inte gnälla här på bloggen. OK, jag brukar ha mina så vansinnesutbrott över orättvisor eller idioter. Fast idag är en sådan dag då jag bara måste få gnälla lite. 1. Mitt förra jobb har missat att jag slutat (!?) så de har betalat ut lön till mig. 2. Jag måste då ordna upp röran och sätta tillbaka pengarna på förra arbetets konto. 3. Förra arbetet har genom detta felet uppmärksammat att jag tagit ut två dagar för mycket semester eftersom mina semesterdagar var räknade på 7 månader istället för på 6 månader. Vilket innebär att jag måste betala tillbaka ca 2000:- *jippie*4. Arbetsförmedlingen är och nosar mig i hasorna och tvingar mig att söka jobb som jag inte vill ha. (Är ju arbetslös på 25 %) 5. Arbetsförmedlingen har MISSAT att skicka iväg min anmälan om arbetslöshet till A-kassan.6. Min förre arbetsgivare har ännu inte fått tummarna loss att skicka in mitt arbetsgivarintyg till A-kassan så att jag kan stämpla upp till 100% 7. Vilket sammantaget gör att jag måste leva på ca 3000:- denna månaden. Såvida jag inte måste betala tillbaka semesterpengarna på 2000:- *yyyylll*Såja, nu tror jag att jag har gnällt tillräckligt.

Av Jossan - 29 september 2006 08:52

Idag känner jag mig totalt tom i huvudet. Det måste vara hösten som är påväg. Igår efter jobb åkte jag och sambon för första gången ihop och storhandlade på Willy´s. Sen ställde jag mig o lagade mat för att sambon var tvungen att jobba lite och efter det var jag totalt slutkörd. Jag orkade inte ens plocka undan disken eller packa väskan för Kalmarresan. När sambon frågade om vi skulle lägga oss o titta på tv i sängen så lät det som en väldigt bra idé. Det måste helt enkelt vara så att hösten är på inmarsch....någon annan anledning till tröttheten kan jag inte komma på.

Ovido - Quiz & Flashcards