Direktlänk till inlägg 28 mars 2008

Aftonbladet är ute och reser igen - Fallet "Louise"

Av Jossan - 28 mars 2008 12:08

Följande stod idag att läsa på Aftonbladet.se angående det uppmärksammade fallet "Louise".

"Pappan i Vetlanda dömdes till rättspsykiatrisk vård för hundratals samlag med sin minderåriga dotter.

Nu har kommunen beslutat att pappan även i fortsättningen ska få ha vårdnaden av henne, skriver Vetlanda-Posten.

Detta trots att den före detta fosterpappan har begärt att få vårdnaden om flickan."


Vill gärna rätta med att det inte är kommunen eller socialnämnden (som är det rätta ordalaget) som beslutar om vårdnaden, utan det är endast tingsrätten som kan besluta om sådant. Givetvis görs det en vårdnadsutredning av socialnämnden (som är sekretessbelagda) och i den kan socialnämnden lägga fram ett förslag till beslut.


Flickan är idag 17 år gammal och blir myndig om ett halvår, då finns det ingen anledning till att flytta vårdnaden till någon.  Hon är dessutom placerad i ett familjehem och har en god man. Det innebär att föräldrarna är helt avskurna från att utöva någon form av vårdnad.....


Tråkigt bara att media alltid försöker att hitta sätt att klämma dit socialtjänsten. Vårt redan tunga arbete blir knappast lättare av sådan här dåligt underbyggd journalistik (läs skvallerpress).

 
 
Ellinor

Ellinor

4 april 2008 14:24

önskar den tjejn aldrig behöver bo hos sin hemska pappa mer. han är ju helt sjuk. usch.

http://www.ellinorssblogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jossan - 22 maj 2008 09:50

Hej hej! Tack, ni som har saknat mig. Men just nu känns det som om den här bloggen har gjort sitt. Det har varit en rolig tid att skriva och jag kan fortfarande läsa om vissa inlägg och skratta. Det är inte helt osannolikt att jag kommer att start...

Av Jossan - 29 april 2008 17:15

Jag har hållt mig undan "bloggvärlden" ett litet tag. Inom loppet av en kort period blev min äldsta väninnans mamma och även min brorson svårt sjuka. Jag kände att jag varken hade ork eller vilja att blogga.  Min värld och mina "bekymmer" kändes hel...

Av Jossan - 11 april 2008 12:02

Känns inte längre meningsfullt att blogga.......

Av Jossan - 10 april 2008 12:10

Just nu känner jag mig osynlig och inte värd ett skit. Åter igen en arbetsgivare som struntat i att meddela mig om jag fått tjänsten eller ej fastän jag varit på intervju och blivit lovad att de skulle höra av sig.   Sedan ligger min älskade brorson ...

Av Jossan - 27 mars 2008 12:14

Bloggen tar time-out på obestämd tid............. Har varken lust eller ork att skriva. ...

Ovido - Quiz & Flashcards