Inlägg publicerade under kategorin Dubairesan

Av Jossan - 17 januari 2008 17:58

Äntligen fick vi se solen!!

Vi bestämde oss för att åka ut till och titta på Burj Dubai, byggnaden som kommer att bli världens högsta. Vi tog en taxi ut där och taxichauffören var så himla gullig och han lyckades få oss igenom vägspärrar och annat så att vi tom kom in på byggplatsen och stod bara några 100 meter ifrån själva bygget. Herrejösses vad högt det redan var.

Efter det besökte vi ett liiitet köpcentrum som var precis nybyggt, så nybyggt att inte ens alla butikerna hade öppnat än. Det kändes lite märkligt att gå omkring där. Hela kvarteret var liksom nybyggt respektive byggarbetsplats så jag tror inte att det kom dit så många människor.

Efter att vi käkat lite lunch och klockan började närma sig 17 konfererade vi om vad vi skulle göra härnäst. Vi var alla tomma på ideer eftersom vi sett och upplevt så mycket under de senaste dagarna. Pullan kläckte den smarta idéen att vi kanske skulle åka med 03 flyget samma natt istället för att vänta till kl 10:20 följande dag. Ja, varför inte, vi kunde ju ändå inte gå ut eftersom vi då aldrig skulle orka upp.

Sagt och gjort så vi åkte hem och började packa.

Vi bestämde oss för att gå ut och äta på något finare ställe eftersom det ändå var vår sista kväll. Jag letade upp ett ställe i vår guidebok som jag tyckte lät trevligt. Det var ett mysigt ställe med marockansk mat där det satt två snubbar och spelade på citra och sjöng. Jag och Marcus ville äta något som var utmärkande just för den marockanska matkulturen så vi beställde in en rätt med lamm, vitlök och ingefära + andra för det landet sedvanliga kryddor.

Vilket misstag!

In kommer en rätt som ser ut att vara hämtad från stenåldern. Ett stycke kött som sitter fast på en benpipa som sticker rätt ut. Precis som om det bara var att grabba tag i benpipan och börja käka.

Usch.

Köttet var dock jättefint och mört men presentationen av köttet tog bort matlusten lite, dessutom låg det i någon oljig sås som inte smakade något alls.

Bläääää

Dessutom var linssoppan som vi åt till förrätt också smaklös, så jag vågade mig inte på någon desert.

Efter måltiden då klockan har hunnit bli 23:00 åker vi hem och packar det sista av våra grejor. Vid 24 tiden beställer vi en taxi som tar oss till flygplatsen.

Väl på flygplatsen får vi sitta och vänta på att checka in vårt bagage eftersom vi åker på standby. Jeton (Marcus) går fram till incheckningsdisken tre gånger för att fråga om och när vi kan checka in vårt bagage men kvinnan vid disken säger att hon ropar på oss när det blir vår tur.

02:30 ropar hon fram oss (märk väl att planet lyfter 03:00 och boardingen stänger 15 minuter innan) och när vi håller på att checka in våra väsker kommer det fram en arab och skriker på oss att vi måste skynda oss eftersom gaten bara är öppen 15 minuter till.

Det var ju för fan inte vårt fel! Hade de bara checkat in våra väskor när vi kom så hade vi kunnat sitta vid gaten och vänta för att gå på som sista passagerarna om det fanns platser kvar. Så gör man på de flesta andra flygplatser.

Stress stress stress igenom passkontroll och säkerhetskontroll, springa igenom en stor flygplats till andra sidan byggnaden. Svettiga och med hjärtat i halsgropen kom vi i alla fall med planet till Frankfurt.

Tyvärr ingen förstaklassplats idag.

Även den flygresan gick fint och i Frankfurt bytte vi till ett annat plan för att komma till Köpenhamn. Frankfurts flygplats är riktigt tråkig.

När vi åkte ut till planet så började både Marcus och Pullan att oja sig över planet..."åååh...det är en DC...blablabla....tråkigtplan....SAS gamla....litet plan" information som jag helst ville vara utan. De försäkrade mig dock om att gamla plan är bättre att åka med eftersom man kontrollerar dessa oftare. Som om det skulle få mig att känna mig lugnare!!!!

Även den flygresan gick bra men det var ganska kraftig turbulens under inflygningen men jag var helt fädig och trött så jag orkade inte bry mig.

Ja, vi hade ett par underbara dagar i Dubai och vi är överens om att vi snart måste åka dit igen....förhoppningsvis redan i maj!

Av Jossan - 16 januari 2008 17:16

Idag regnade det inte lika mycket så vi åkte ut till det mycket exklusiva hotellet Burj Al Arab. Tyvärr kunde man inte komma så nära inpå eftersom de har en vaktavspärring som man bara får gå igenom om man bor på hotellet eller om man har ngt ärende där, som att tex käka middag på restaurangen. Det kan man iof förstå eftersom det annars skulle springa turister ut och in i hotellet. Inte ens i Turning Torso här i Malmö får man gå in i utan speciellt ärende.

Det var i alla fall häftigt att få se hotellet med egna ögon och först då fattade jag nog att jag faktiskt befann mig i Dubai.

Sedan haffade vi en taxi som körde ut oss till Dubai Marina. Där var dock inte så mycket att se, vi trodde att det skulle vara som en hamn med båtar osv men det mesta var en byggplats. Marcus hoppade ur och tog några bilder på stranden sedan åkte vi vidare till Burj Dubai, som är em skyskrapa under konstruktion. Ingen vet hur hög den ska bli eftersom man inte vill tala om det för att de är rädda för att någon ska bygga en högre.

Det var i alla fall planen, men vi ändrade oss och åkte istället "hem" och gick en runda på köpcentrat BurJuman där jag shoppade loss på Mango.

Fastän vi bara bodde två kvarter bort från köpcentrat beslöt vi oss ändå för att ta en taxi. Vi gick nämligen alltid vilse påväg hem eftersom alla vägarna såg likadana ut. Hotellen hette nästan samma sak, så likadana ut, och på varje väg fanns det en byggplats respektive en bit öken där man ännu inte byggt något.

Taxichauffören som skulle köra oss hem körde förbi avtagsvägen eftersom han trodde att vi bodde på ett annat hotell i Ramee-kedjan(inte så lätt när alla hotell i samma kedja heter nästan samma sak).  När vi påpekar för honom att han kört för långt börjar han sjunga:

"Raaammeeee, raaameee, why so complicated...."

Först sitter vi bara och gapar och undrar om taxichaffisen tappat det helt. Sedan börjar vi skratta hysteriskt och Marcus uppmanar oss att sjunga med. Ända tills han (Marcus alltså) vänder sig om och skriker till mig och Pullan: "Shut up, you are women, you can´t sing!" vilket får taxichaffisen att vika sig dubbel av skratt.

På kvällen tänkte vi prova en ny nattklubb, men när vi kommer dit visar det sig att de har slått igen. Däremot har hotellet en vin och ciggarbar, Cin-Cin, högre upp i huset så vi tar dit. En väldigt exklusiv bar och härlig stämning. Vi beställer in en flaska rosévin Parsons Creek och det är det absolut godaste vin jag någonsin druckit. (Ja, förutom Barolo-vinerna i Italien)

Efter cin-cin går vi faktiskt till Zinc igen eftersom det ändå ligger på samma gata. Där stöter vi i hop med tysken Gus som precis var påväg hem. Han följer med oss in igen och vi dansar oss svettiga. Stackars Gus som dagen efter skulle ta flyget till Frankfurt kl 10:20, han kan inte fått många timmars sömn.

Av Jossan - 15 januari 2008 18:59

I dag spöregnade det!

Vägarna svämmade över eftersom man inte har några välutbyggda avloppsystem för att ta hand om regnvatten.

Lokalbefolkningen tror knappt sina ögon. Vafan, de bor ju i en öken där det nästan ALDRIG regnar.

Nåja, vi spenderade dagen på Mall of Emerates, som är en av världens största köpcentrum.

This 223,000 square meter centre offers a full range of shopping, leisure, and entertainment.

Mall of the Emirates is home to over 450 retailers and also features a complete range of entertainment options including Ski Dubai, the first indoor ski destination in the Middle East, a two-level Magic Planet, the largest indoor family entertainment centre in the country, a 14-screen Cinestar Cinemas and the Dubai Community Arts and Theatre with a 500 seat-theatre and art gallery. It also has over 70 restaurants and coffee shops with everything from fast food to themed restaurants and exclusive dining alternatives.

This mixed use development will incorporate two hotels, including a 5-star Kempinski, which will offer over 900 rooms combined, a host of licensed restaurants, tennis court, swimming pools and spas.

Marcus som gick omkring hela dagen i ett sorts förälskat lyckorus pga en pojke han träffat kvällen innan tyckte att "vi bara kunde gå omkring lite på måfå", när jag vecklade upp kartan över centret för att få en överblick.

Jag blev galen.

Bara gå runt? Bara gå runt? skrek jag. Jag tryckte upp kartan i huvudet på honom och förklarade att eftersom det var ett av världens största köpcentrum så går man nog inte bara runt, utan man måste ha en plan!

Jag var givetvis på jakt efter ett eller två par skor. Vi går in i en skobutik där givetvis minsta storleken var för stor för mina små fötter. Pullan köpte två par skor, var av ett par som jag hade hittat och föll för. Har jag tur kan jag låna dem och lägga i en sula. Marcus kläckte följande kommentar:

Köp inte de stövlarna, de är för slampiga. Oj, var de dina egna?!

Inne i en underklädesaffär förklarar försäljaren att det är 25 % på alla underkläder utom på dem av märket Chantelle. Varpå Marcus genast skriker:

I want Chantelle!!

Som ni förstår så var det Marcus som var på bettet med kommentarerna denna dag....

På kvällen gick vi till Zinc igen där vi åter träffade en massa trevliga flygisar från Emirates airlines. Jag pratade en del med en mycket trevlig engelskman som var privatpilot till den kungliga familjen (i UAE). Pullan fick span på en 22 åring, som dessutom hade en vän som likande "Conhead" vilket resulterade i att vi trakasserade denna stackars kille för det. En annan kompis till 22 åringen kallade Pullan för transvestit. Detta gjorde att han fick sig en verbal omgång av ett gäng honomsexuella killar som vi träffat tidigare på kvällen. En av dem var helt kär i mina örhängen. Jag försökte att byta bort dem mot hans Louis Vuitton halsduk, men det smög sig.

De ville senare ha med oss på efterfest, men på något sätt hanmade vi i stället hemma hos oss. På vägen hem blev vi ovänner i taxin eftersom Pullan och 22 åringen började prata om analsex, vilket föranledde att den stackars taxichauffören började be - eftersom det är Haram (strängt förbjudet) att prata om sådant. Jag och Marcus sa till dem att sluta vilket gjorde att det givetvis bara blev ännu värre....drama drama drama.....

Av Jossan - 14 januari 2008 20:23

På morgonen väcker jag Jeton och Flygvärdinnan vid 12-tiden, själv hade jag varit vaken sedan 10:30, eftersom jag tänkte att de kanske behöve sova ut lite. Efter frukosten ger vi oss ut på en liten sightseeing och vi får reda på att vissa vägar är avstängda eftersom president Bush är på besök.

Amen, va fan?! Kålhuve!

Vi hade tänkt att ta oss över till andra sidan Dubai creek för att kolla in några marknader men det fick vänta till eftermiddagen eftersom man inte kunde ta sig över någon bro eller med båt eftersom allt var avstängt.

Vi såg i alla fall:

• Al Fahidi fortet
  • Bastakiya (den äldsta bevarade platsen i Dubai)
  • Heritage Village och Diving village
  • Sheikh Saeed Al-Maktum house
  • Bin Zayed Mosque
  • Bur Dubai soak (Marknad, som tyvärr var stängd pga Bush)

Efter lunch kunde vi så äntligen ta oss över till andra sidan Dubai Creek, där stadsdelen heter Diera och där försökte vi få en skymt av en av de tre palmöar som de bygger ute i vattnet. Vi gick även en liten sväng på en guldmarknad. På tillbaka vägen åkte vi båt över floden (kostade 2 kr !) vilket var trevligt, även om det kändes lite osäkert.

Flygvärdinnan myntade det outplånliga uttrycket:

"Gittan, varför är du så slampig - nu kan vi inte få något betalt för dig!"

(Vi tre har alter egon - jag heter Gittan, Flygvärdinnan - Pullan och Jeton - Marcus).

Tillbaka till lägenheten där vi beställde pizza upp på rummet.

På kvällen gick vi till ett ställe som hette Zinc, som vi fått rekommenderat av en vän till Jeton.

Det lustiga var att nattklubben låg i ett hotell som hette Crown Plaza (vi har ju ett Scandic Crown i Malmö som vi ibland går till mitt i veckan).

Där dansade vi och hade trevligt. Flygvärdinnan var överlycklig åt att hon fick röka inomhus, så hon kedjerökte. Vi träffade en mycket trevlig tysk, Gus, man som arbetade med att sälja fastigheter i Dubai. Han bjöd oss på shots - Braindamage. Supergod! Detta resulterade givetvis i att vi resten av veckan terroriserade de stackars bartenderna genom att skrika:

-"We want braindamage"

(som om vi inte redan led av det.....)

På vägen hem åkte vi inom Burger King för att ta med oss lite natta mat. Flygvärdinnan som betalade fick 600:- tillbaka när hon betalade med sin 500-lapp. Så det blev gratis mat + 100:- till.

Ingen dum avslutning på den kvällen.

Av Jossan - 13 januari 2008 20:00

Vi kom till hotellet ca kl 09 lokal tid och eftersom vi var lite trötta efter flygresan bestämde vi oss för att gå och lägga oss för att sova i några timmar. I vår lägenhet fanns det en stor säng och en bäddsoffa, jag erbjöd mig att ta bäddsoffan eftersom jag utan problem kan sova var som helst.

Jag upptäcker dock ganska så snart att det inte finns något påslakan i min säng och jag vägrar att sova med den äckliga filten, som ligger där, utan lakan i mellan och går till den stora sängen för att kolla om det ser likadant ut i den. Nej då, där finns det ett lakan mellan filten och sängen.

Jag frågar lite försynt om jag kan ta ett av lakanen eftersom de ändå har två, varvid Jeton skriker:

-NEJ! (vi har lite sjuk och rå humor....)

Jag ringer ner till receptionen för att be om ett extra lakan.

Två sekunder senare hör jag ett brak innefrån sovrummet och det visar sig att Jeton har haft sönder sängen.

"Jamen, jag satte mig bara i den", säger han då.

Återigen får vi ringa till receptionen och be dem komma upp och laga sängen.

När receptionisten kommer så kollan han bara på sängen och säger att den är okej (märk väl att Flygvärdinnan fortfarande ligger kvar i sängen). Jeton protesterar och säger att den visst är i sönder eftersom sängen sjunker ner i mitten. Receptionisten stönar lite och går sedan med på att laga sängen, så fort som Flygvärdinnan behagar stiga ur den.

Det tar honom ca en kvart att laga den. ("nejdå, den är okej"...my ass!)

När killen gått upptäcker vi att vi endast har fått handdukar till två personer.

Skit också...vi får ringa roomservice änne en gång.

Efter en liten tupplur har klockan hunnit bli 14:00 och vi ger oss ut för att hitta en affär att handla lite frukost mat osv. Vi går bort till "Burjaman Center", ett shoppingcenter som vi åkte förbi påväg till hotellet och som taxichauffören beskrev som "ett litet köpcentrum".

Åter igen - my ass! Köpcentret var enormt! Vi gick omkring därinne i 5 timmar. Där fanns exklusiva butiker som Dior och Gucci, men där fanns också butiker som Zara och Mango.

Eftersom vi tre är galna i Body Shop så var vi givetvis tvugna att se om det fanns en sådan butik i köpcentrat. När vi åker upp för en rulltrappa skriker Jeton plötsligt: "BODY SHOP!!!!" och det visar sig att han fått syn på en sådan butik. Härligt!

Efter shoppingrundan går vi till en mataffär och handlar mat. Vi får en chock när vi väger apelsinerna och får en prislapp på dem eftersom det visar sig att apelsinerna kostar nära 70:- .......vi lägger omgående tillbaka dem, lika så nektarinerna. Flygvärdinnan förhandlar sig dock till att få behålla mangon som gick på 40 spänn.

Eftersom vi alla är trötta efter flygresan bestämmer vi oss för att inte gå ut den kvällen utan stannar hemma i lägenheten och dricker lite vin, som vi haft med oss eftersom det inte går att köpa alkohol i butikerna i Dubai eftersom det är ett muslimskt land. Det är endast hotellrestaurangerna och nattklubbarna som säljer alkohol.

Vi ringer dock roomservice ytterligare två gånger eftersom vi vill veta hur både safe-boxen och tvättmaskinen fungerar.

Av Jossan - 13 januari 2008 19:45

Vår resa till Dubai måste vara den mest oplanerade resan i världhistorien.

Jag, Jeton och Flygvädinnan pratade i början av december ganska så löst om att åka dit. Jag tog i alla fall ut semester samma vecka som de skulle vara lediga.

Hotellet i måndags bokade Jeton och flygvärdinnan hotellet och i onsdags tog Jeton (eftersom han också är flygvärdinna) ut våra flygbiljetter. Samma dag som vi skulle åka, 5 timmar innan flyget skulle lyfta kl 21:00, (alltså igår) komfirmerade Jeton våra stand-by platser på flyget (alltså sa att vi skulle flyga med just det planet).

Klockan 18:15 pratar jag med flygvärdinnan som säger att hon har bestämt sig för att köra, så att vi slipper att ta tåget till Kastrup, och säger att de kommer och hämtar mig vid 18:30.

De kommer inte förän 18:55.

Oj, nu borde vi egentligen redan ha varit på flygplatsen eftersom check-in börjar 2 timmar innan takeoff.

Nåja, vi tänker att det säkert inte är något problem eftersom det säkert ändå är lång kö.

När vi kommer fram till Kastrup, går jag och Jeton till incheckningen medans Flygvärdinnan parkerar bilen. När vi kommer fram till incheckningen så är där givetvis ingen kö.....

Allt ordnar sig dock och eftersom det är platser lediga i buissnes-class så kan vi uppgradera våra biljetter (med 250:-) för att få sitta där istället.

Helt underbart!

Vid säkerhetskontrollen piper det givetvis om mig när jag går igenom metalldetektorn och jag får ställa mig på en liten pall för att bli undersökt. En snygg man drar en detektor över mina kläder och Flygvärdinnan börjar säga att vi är på väg till Dubai och att de hoppas kunna sälja mig till en rik shejk. Säkerhetsvakten säger då att det är bättre att de säljer mig till honom i stället och att han skulle kunna betala flera månadslöner för mig.

Något generad och röd om kinderna fortsätter jag sedan mot taxfreeområdet.

Flygresan gick tämligen smärtfritt och efter ett glas champagne var jag inte särskilt rädd. Flygstolarna gick dessutom att fälla ner så att man kunde ligga raklång (ja, nästan i alla fall). Så, de  6,5 timmarna till Dubai flög förbi (åh, vad vitsigt!).