Alla inlägg den 6 juni 2006

Av Jossan - 6 juni 2006 15:18

Måste fixa till lite nationaldags känsla på bloggen. Själv har jag ingen att fira dagen med eftersom sambon åkte hem till Malmö idag. Å andra sidan har jag aldrig firat nationaldagen förr, så varför börja nu? En norrman eller amerikan skulle säkert dra efter andan, men jag känner ingen vidare stolthet över att vara svensk. Och varför skulle jag? Inte förens i år blev nationaldagen en helgdag. Och då blev man givetvis tvungen att ta bort en redan existerande helgdag eftersom man kunde ju inte införa ytterligare en. 1:a maj gick inte att ta bort eftersom det anses vara "arbetarnas dag". Ursäkta mig! Men jag anser precis som Ebba von Sydow att även akademiker och läkare tillhör arbetarklassen - för vad f-n gör vi om inte arbetar? Jag anser att hela idén med att fortfarande hävda att vissa tillhör "arbetarklassen" skapar större skillnader än vad det hade gjort om vi helt enkelt slopade uttrycket och 1:a maj. Fine, använd gärna dagen till att demonstrera men sluta tjata om klasskillnader. Är det inte viktigare med arbete åt unga och invandrare, jämställdhet i arbetslivet och bättre skydd åt utsatta barn. Nåja, tillbaka till nationaldagen. Jag har hört att vissa skolor inte längre sjunger nationalsången, eftersom detta skulle uppfattas som stötande för dem som ej är från sverige. Hmm...jag undrar om de har frågat barnen i fråga eller om det är "förståndiga" vuxna som tagit det beslutet. Ja, Sverige är fantastiskt. Är det konstigt att man inte känner några patriotiska känslor? Jag ska erkänna att jag inte ens kan nationalsången....mycket på grund av att jag aldrig har varit med i något sammanhang där den har sjungits. Tror jag har hört den på tv vid OS när någon svensk tagit guld. Sorgligt....jag vet. Men är man svensk så är man och vi lever helt klart efter Jante-lagen. Något som gör att Nationaldagen hamnar i skuggan för mig är att det är nypremiär för filmen "The Omen" idag. Finns det ngt coolare än att ha premiär för en film som handlar om satans son på datumet 060606? Har för mig att första filmen hade premiär samma datum 1976.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards