Alla inlägg den 7 juni 2006

Av Jossan - 7 juni 2006 14:33

Skickade mail till hyresvärden:Hejsan! I hyreshuset där jag bor, har vi en kvinna som går och låser dörren till tvättstugan. Är det meningen att det ska vara så? Jag tycker att det är jobbigt att jag inte kan tvätta när det passar mig. Till exempel igår var det ledigt på förmiddagen, men då kunde jag inte tvätta eftersom det var låst i tvättstugan och kvinnan var inte hemma. Vad göra? Svaret jag fick: Hej Johanna, vi har alla våra egenheter, tyvärr har väl tvättstugan blivit lite av ett skötebarn för henne. Jag har en nyckel här som du kan få, så du kommer in när det passar dig. Vill du att jag skickar den i internposten kan du väl höra av dig....Ja...vad säger man?

Av Jossan - 7 juni 2006 11:09

"Det gud inte såg"Helena von ZweigbergkHelena von Zweigbergks första kriminalroman om fängelseprästen Ingrid. På kvinnofängelset möter Ingrid Gun som har begått ett synnerligen makabert brott. Hon väcker stark fientlighet bland sina medbrottslingar och hon hävdar att hon är oskyldig. Den enda hon pratar med är Ingrid, som blir besatt av att få klarhet i hennes öde. Ingrid känner att hon måste få klarhet i vad som hänt, men sökandet leder henne in i ett mörker som hotar att uppsluka allt som hon håller kärt...Ska man nu göra en analys av en brottsling och motiven bakom dennes gärningar, får man gräva lite djupare än vad Von Zweigbergk har gjort. En halvbra, bitvis spännande bok, men som tyvärr faller lite platt eftersom den inte riktigt uppnår sitt syfte.”Asyl” Lisa Marklund. Den sanna fortsättningen på ”Gömda”. Maria Eriksson, hennes man och deras två barn har blivit tvungna att fly från Sverige då myndigheterna inte kan skydda familjen från Marias exman. En intressant läsning om hur starka och uppfinningsrika vissa människor är. Jag blir arg över att det ständigt i vårt land är offren som måste begränsas i sitt eget liv istället för förövarna. ”Allt för min syster” Jodi PicoultAnna har kommit till världen för att genetiskt matcha sin storasyster Kate som lider av leukemi. Nu är hon tretton år och har fått nog; hon uppsöker en advokat och stämmer sina föräldrar för rätten att bestämma över sin egen kropp. Men om Kate inte snabbt får en ny njure kommer hon att dö, och Anna är den enda möjliga donatorn. Spännande läsning om ett lite annorlunda ämne. ”…Och livet skrev” Elise Otto Jensenav Elise Ottesen JensenFörsta delen av Ottesen Jenses självbiografi. Den legendariska sexualpedagogen (1886-1973) berättar här om sin uppväxt i en norsk prästgård och om bildandet av RFSU (1933). En intressant läsning, särkilt om man har med dagens syn på sexualitet i bakhuvudet. Jag är glad att jag inte levde på den tiden! En hel del har förändrats sedan dess och mycket till det bättre, men vi har fortfarande en bra bit kvar att gå för att uppnå ett jämställt samhälle för olika sexuella läggningar.

Av Jossan - 7 juni 2006 10:48

Vad är det egentligen med tvättstugor? Varför är det alltid problem kopplade till dessa? Det spelar ingen roll om man bor i hyresrätt eller i bostadsrätt. Varför är det alltid någon som självutnämnt sig till tvättstugans väktare? Denne person som skriver små trevliga lappar över allt:”Tvätta inte mattor i tvättmaskinen” ”Färga inte kläder i tvättmaskinen” ”OBS! Lämna tvättstugan i samma skick som ni vill finna den” Min hyresrätt i Skumby har en sådan person.Allt började med att jag råkade parkera min bil på hennes parkeringsplats när jag flyttade hit. Dagen efter hade jag en arg lapp på min ruta ”Du står på min parkeringsplats, flytta bilen genast”. Jag har än till dagens dato inte sett någon bil på parkerings platsen. Till saken hör även att kvinnan är minst 80 år. Jag försökte häromdagen att tvätta i vår tvättstuga. När jag skulle öppna dörren till tvättstugan så var den låst! Konstigt, tänkte jag eftersom jag bara några dagar tidigare hade varit och hämtat nyckel till bokningssystemet och då hade ingen sagt något om att man behövde ha en nyckel till själva tvättstugan. Jag gick och ringde på grannen (som givetvis visar sig vara den arga tanten med parkeringsplatsen) och frågar hur det går till när man ska tvätta. Tanten säger att hon har fått en nyckel från fastighetsägarna så att hon kan öppna och låsa tvättstugan eftersom en av hyresgästerna släppte in sin mamma så att hon kunde tvätta familjens kläder där. Öh…jaha…så jag ska alltså inte kunna tvätta när jag vill, utan jag ska behöva springa och leta reda på tanten så att hon kan öppna för mig. Jag ska ringa och skälla lite på fastighetsägarna idag.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards