Alla inlägg den 25 oktober 2007

Av Jossan - 25 oktober 2007 16:31

Ah, har varit duktig och varit och tränat en liten stund. Tog mig även en svängom i solariet - härligt!

Ser fram emot helgen. I morgon ska jag gå ut och äta med styrelsen i min bostadsrättsförening eftersom vi ska ha avtack för en som slutar. Sen tänkte jag dra iväg till Torso Twisted där de ska ha lite uppvärming inför Glasklart med Sticky som vänder plattor. Ska försöka att övertala D och hans kompisar att komma dit....vilket nog inte ska vara någon särskilt svår match - jag är ju där! *haha*

På lördag skulle vi egentligen ha firat min pappas 65 årsdag men mamma har blivit riktigt förkyld och vill inte smitta ner oss andra. Tråkigt, men givetvis tacksam för visad hänsyn.

Då får det väl istället bli utgång med Gitte och M´ngala, vilka är min och Flygvärdinnans alter ego.


Av Jossan - 25 oktober 2007 10:08

I går såg jag lite på "Uppdrag granskning" för en gåns skull. Jag är egentligen inte speciellt glad för dessa program eftersom de enbart är ute efter att skapa uppståndelse och de inte sällan använder inte helt rumsren journalistik. Dessutom vinklas oftast programmen till förmån för "stackaren" som varit utsatt för något hemskt.

Gårkvällens program handlade om att stora hamburgerkedjor köper in arbetskraft från ett städbolag, vars anställda arbetar varje kväll/natt i veckan för urusla löner på mellan 4000-8000:- .

Till råga på allt svarar de ansvariga för dessa hamburgerkedjor att de vet om städarnas arbetsförhållanden, men att de inte kan göra något åt det eftersom de inte är städarnas arbetsgivare.

Ni kan tro att jag gick i fällan. Jag blev topp tunnor galen hemma i tvsoffan.

Vadå inte göra något åt det???

Från ex McDonalds sida kunde alla restauranger gå ihop och - inte avsluta kontraktet med städaren - utan istället (om man verkligen vill göra en förändring för dessa städare) kräva att städarna får bättre arbetsförhållande och bättre löner. Om inte detta sker så avslutas kontraktet.

Jag tror knappast att städbolaget vill gå miste om dessa kunder.

Dessutom tycker jag att det verkade vara en hund begraven att vissa restauranger bara betalade ca 40.000:- per månad för städningen. Med enkel matematik så kan den summan knappast täcka kostnaden för x antal städare varje kväll i en hel månad. Klart, då blir lönen säkert 4000 per skalle.

Jag förstår inte hur man kan svära sig fri från ansvar.

Inte fan fortsätter jag att köpa kläder från ett företag om det kommer fram att de utnyttjar barn eller att arbetarna inte får ok betalt.  

Lika så skulle jag aldrig anlita någon städhjälp om det visade sig att dessa arbetar under sjuka förhållanden och knappt får betalt för sitt arbete.

Svin!

Av Jossan - 25 oktober 2007 08:56

...så vill jag säga att jag har varit inne hos mina bloggvänner och försökt att lämna kommentarer, men det har inte gått eftersom rutan med säkerhetskoden har varit helt blank!

Skärpning Bloggagratis!

Ovido - Quiz & Flashcards