Alla inlägg den 13 januari 2008

Av Jossan - 13 januari 2008 20:00

Vi kom till hotellet ca kl 09 lokal tid och eftersom vi var lite trötta efter flygresan bestämde vi oss för att gå och lägga oss för att sova i några timmar. I vår lägenhet fanns det en stor säng och en bäddsoffa, jag erbjöd mig att ta bäddsoffan eftersom jag utan problem kan sova var som helst.

Jag upptäcker dock ganska så snart att det inte finns något påslakan i min säng och jag vägrar att sova med den äckliga filten, som ligger där, utan lakan i mellan och går till den stora sängen för att kolla om det ser likadant ut i den. Nej då, där finns det ett lakan mellan filten och sängen.

Jag frågar lite försynt om jag kan ta ett av lakanen eftersom de ändå har två, varvid Jeton skriker:

-NEJ! (vi har lite sjuk och rå humor....)

Jag ringer ner till receptionen för att be om ett extra lakan.

Två sekunder senare hör jag ett brak innefrån sovrummet och det visar sig att Jeton har haft sönder sängen.

"Jamen, jag satte mig bara i den", säger han då.

Återigen får vi ringa till receptionen och be dem komma upp och laga sängen.

När receptionisten kommer så kollan han bara på sängen och säger att den är okej (märk väl att Flygvärdinnan fortfarande ligger kvar i sängen). Jeton protesterar och säger att den visst är i sönder eftersom sängen sjunker ner i mitten. Receptionisten stönar lite och går sedan med på att laga sängen, så fort som Flygvärdinnan behagar stiga ur den.

Det tar honom ca en kvart att laga den. ("nejdå, den är okej"...my ass!)

När killen gått upptäcker vi att vi endast har fått handdukar till två personer.

Skit också...vi får ringa roomservice änne en gång.


Efter en liten tupplur har klockan hunnit bli 14:00 och vi ger oss ut för att hitta en affär att handla lite frukost mat osv. Vi går bort till "Burjaman Center", ett shoppingcenter som vi åkte förbi påväg till hotellet och som taxichauffören beskrev som "ett litet köpcentrum".

Åter igen - my ass! Köpcentret var enormt! Vi gick omkring därinne i 5 timmar. Där fanns exklusiva butiker som Dior och Gucci, men där fanns också butiker som Zara och Mango.

Eftersom vi tre är galna i Body Shop så var vi givetvis tvugna att se om det fanns en sådan butik i köpcentrat. När vi åker upp för en rulltrappa skriker Jeton plötsligt: "BODY SHOP!!!!" och det visar sig att han fått syn på en sådan butik. Härligt!

Efter shoppingrundan går vi till en mataffär och handlar mat. Vi får en chock när vi väger apelsinerna och får en prislapp på dem eftersom det visar sig att apelsinerna kostar nära 70:- .......vi lägger omgående tillbaka dem, lika så nektarinerna. Flygvärdinnan förhandlar sig dock till att få behålla mangon som gick på 40 spänn.


Eftersom vi alla är trötta efter flygresan bestämmer vi oss för att inte gå ut den kvällen utan stannar hemma i lägenheten och dricker lite vin, som vi haft med oss eftersom det inte går att köpa alkohol i butikerna i Dubai eftersom det är ett muslimskt land. Det är endast hotellrestaurangerna och nattklubbarna som säljer alkohol.

Vi ringer dock roomservice ytterligare två gånger eftersom vi vill veta hur både safe-boxen och tvättmaskinen fungerar.

Av Jossan - 13 januari 2008 19:45

Vår resa till Dubai måste vara den mest oplanerade resan i världhistorien.

Jag, Jeton och Flygvädinnan pratade i början av december ganska så löst om att åka dit. Jag tog i alla fall ut semester samma vecka som de skulle vara lediga.

Hotellet i måndags bokade Jeton och flygvärdinnan hotellet och i onsdags tog Jeton (eftersom han också är flygvärdinna) ut våra flygbiljetter. Samma dag som vi skulle åka, 5 timmar innan flyget skulle lyfta kl 21:00, (alltså igår) komfirmerade Jeton våra stand-by platser på flyget (alltså sa att vi skulle flyga med just det planet).

Klockan 18:15 pratar jag med flygvärdinnan som säger att hon har bestämt sig för att köra, så att vi slipper att ta tåget till Kastrup, och säger att de kommer och hämtar mig vid 18:30.

De kommer inte förän 18:55.

Oj, nu borde vi egentligen redan ha varit på flygplatsen eftersom check-in börjar 2 timmar innan takeoff.

Nåja, vi tänker att det säkert inte är något problem eftersom det säkert ändå är lång kö.

När vi kommer fram till Kastrup, går jag och Jeton till incheckningen medans Flygvärdinnan parkerar bilen. När vi kommer fram till incheckningen så är där givetvis ingen kö.....

Allt ordnar sig dock och eftersom det är platser lediga i buissnes-class så kan vi uppgradera våra biljetter (med 250:-) för att få sitta där istället.

Helt underbart!


Vid säkerhetskontrollen piper det givetvis om mig när jag går igenom metalldetektorn och jag får ställa mig på en liten pall för att bli undersökt. En snygg man drar en detektor över mina kläder och Flygvärdinnan börjar säga att vi är på väg till Dubai och att de hoppas kunna sälja mig till en rik shejk. Säkerhetsvakten säger då att det är bättre att de säljer mig till honom i stället och att han skulle kunna betala flera månadslöner för mig.

Något generad och röd om kinderna fortsätter jag sedan mot taxfreeområdet.

Flygresan gick tämligen smärtfritt och efter ett glas champagne var jag inte särskilt rädd. Flygstolarna gick dessutom att fälla ner så att man kunde ligga raklång (ja, nästan i alla fall). Så, de  6,5 timmarna till Dubai flög förbi (åh, vad vitsigt!).

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards