Alla inlägg under juli 2007

Av Jossan - 5 juli 2007 12:02

Om det inte blir någon utgång på lördag så kan man ju alltid tillbringa hela dagen framför tv:n.

Svt sänder "Live-Earth", en välgörenhetsgala för miljön. Under hela lördagen kommer det att visas konserter från 8 olika länder runt om i världen.Över 150 artister deltar bla Madonna, Red Hot Chili Pepers o Beasti boys.

Alla intäkterna från Live Earth går till The Alliance for Climate Protections arbete att engagera och utbilda människor, företag och myndigheter världen över i kampen mot klimathotet. Som en del av satsningen har varje arena specialdesignats för att minimera miljöpåverkan och för att visa upp den allra senaste energibesparande tekniken.

Live Earth-galan kommer att sändas utan uppehåll i 22 timmar i SVT och SVT HD med sändningsstart lördag kl 10.00 i SVT2.

Av Jossan - 4 juli 2007 14:49

Herregud vad folk har börjat gnälla över det här med regeringens förslag på att folk kan bli tvingade att flytta för att få arbete.

Jag bara undrar om det är så ologiskt egentligen?

Jag menar, finns det inga jobb till dig i din by eller stad så får du väl söka i nästa? Lika så i nästa län eller landskap.

Man hör ofta argumentet "Jaha, ska jag då tvingas att flytta från Skåne till Norrland? Hur ska det då gå med min sambos jobb/mina barns skola osv osv osv.

Jag kan ju knappast tro att det är lagligt eller kommer att bli lagligt att tvångsflytta folk på det sättet. Och jag tror inte att man kommer att begära så drastiska åtgärder.


Jag har själv fått flytta flera gånger för att utbilda mig och för att få arbeta.

Efter min socionomexamen var jag arbetslös (jag arbetade alltså inte med det jag var utbildad till) i 1 år eftersom det fullkomligt kryllade av nyexade socionomer i skåne. Efter ett halvår fick jag nog och utökade mitt sökområde till att gälla hela Sverige. Jag tänkte att ett vikariat på några månader någonannanstans, även om det innebär att jag måste flytta, måste ge mig lite erfarenhet så att det blir enklare att söka jobb nära Malmö.

Jag sökte till och med jobb i Dalarna!

Efter mycket om och men fick jag jobb i Bohuslän. Fick hyra en tillfällig bostad och flytta från sambon i veckorna och pendla hem på helgen. Detta gjorde jag i 7 månader tills jag fick ett vikariat i Malmö.

Efter det viket gått ut fick jag söka arbete igen, fick inget i Malmö utan istället 1,5 timmes tågresa norrut som jag tackade ja till.


Herregud, hellre det än att gå arbetslös!


Jag tror att folk i allmänhet är lite lata och bekväma av sig. Många har tyckt att det är duktigt av mig att ta dessa arbeten men jag anser att det är en självklarhet. Finns det inget där jag bor finns det ju bara två sätt; att antingen söka jobb på annan ort eller så får jag jobba med något annat än det jag är utbildad till om jag inte vill röra på mig.

Man kan inte trolla fram jobb.

Tyvärr.

Men det rättfärdigar inte mig att sitta på min röv och beklaga mig. Vill jag vara arbetslös så fine! Men annars får jag väl söka andra jobb eller utbilda mig till något. Varför ska andra betala för mig bara för att jag inte kan tänka mig att pendla 1,5 timme eller ta ett annat jobb än det jag är utbildad till?

Jag har haft mina "skitjobb", jag har serverat, städat hotellrum, stått i snabbköp, vänt hamburgare osv.

Och eftersom jag idag ogärna vill flytta ifrån Malmö (igen) skulle jag inte tveka över att söka något av dessa arbeten igen för att hålla mig flytande tills jag fått ett arbete inom min utbildning - bara för att slippa vara arbetslös (och slippa flytta).


Om 8 månader går mitt nuvarande vikariat ut och jag hoppas att jag hittar ett annat arbete innan jag blir arbetslös.

Helst med max 1 timmes pendling - då blir jag supernöjd.

Annars får jag väl börja servera igen......

Av Jossan - 4 juli 2007 10:31

Jag blir galen!

Försöker att komma i kontakt med polisen för att anmäla att en familjehemsplacerad tonåring har rymt från sitt familjehem.

Får till svar efter att ha väntat en kvart i telefonkö:

"Det inre befälet är upptaget och har samtal-väntar. Du får ringa upp senare".


URSÄKTA?


Ja, men visst jag ringer upp senare....ta inte emot min anmälan...den är ju ändå inte så viktig....nä, jag kan vänta tills ungen inte längre finns kvar i landet....eller tills han/hon har fått tag på lite droger och knarkat ner sig...eller tagits omhand av någon obskyr person som säger sig vilja hjälpa och sen förgriper sig på ungen.

Sverige är fantastiskt!

Av Jossan - 3 juli 2007 14:44

Yeeeessss!!!

Äntligen! (Jag säger som Gert Fylking)

Inte en dag för tidigt har det öppnat en Thairestaurang i mina kvarter.

Nu väntar jag bara på ett systembolag och en hyra-filmvideo-affär (aja, förlåt dvd då).


Mai Thai

Av Jossan - 3 juli 2007 14:18

Sitta på Debasers uteservering med en öl i handen och lyssna på tex Brett Anderson


Gå på St:Gertruds grillkväll och käka grillat kött för ynka 95 pix och lyssna på musik när dr Rock vänder plattor


Kolla på Carmen i Pildammsparken


Åka på en weekend resa till New York eller Barcelona


Hångla med en vacker man

Av Jossan - 3 juli 2007 12:56

I mitt postfack på jobbet idag upptäckte jag en tavla.

Lite frågande tittar jag på vår receptionist och frågar vad tavlan gör där.

Jo det var så här att tavlan hade tydligen funnits inne på mitt rum (vilket jag aldrig har lagt märke till)  men den var registrerad som "saknad" hos tavelregistret (som tydligen finns hos kommuner och andra offentliga myndigheter för att tavlorna inte ska komma bort).

Tavlan hade tydligen efterlysts på någon anslagstavla (jag har varken sett anslagstavlan eller efterlysningen) men så hade en städerska hittat tavlan i mitt rum och känt igen den från efterlysningen. (Värsta Hasse Aro)

Nu har dock tavelregisteret registrerat att tavlan hänger hos mig och jag kan därför få tillbaka tavlan.


Synd, för ful var den och jag har absolut inte saknat den.

Nu vet jag inte var jag ska göra av den eftersom jag inte kan hitta var den hängt någonstans i mitt rum.


Av Jossan - 3 juli 2007 10:41

Läste följande på msn nyheter:

 "Missnöjda kristdemokrater har "långt  gångna" planer på att starta ett eget abortparti.Göran Hägglund gick segrande ut striden i abortfrågan och nu hotas partiet av avhopp. Enligt tidningen Dagen finns redan långt gångna planer på att starta ett nytt parti som ska kämpa för ett totalförbud av abort.
"Det är framförallt en förkrosselse över att det kunnat ske en sådan förändring i den här frågan. Någon måste stå på de ofödda barnens rätt och det måste finnas ett parti som vågar stå för det", säger Per Kronlid, en av initiativtagarna, till tidningen Dagen


URSÄKTA?"

ta det ofödda barnets parti" ????

Är det någonsin någon som hört ett foster be om att bli födt? Det finns redan alldeles för många oönskade barn, även här i Sverige. Nu var det väl en hel del som satte fikakaffet i halsen och utropar

 "Det finns inga oönskade barn!!!"

 Men, se jo du lilla vän, det kan jag tala om för dig att det finns. Eller i alla fall "föräldrar" som aldrig borde ha blivit gravida. Och kom inte dragandes med "Ja, men det finns ju så många par som inte kan få barn som i så fall kan adoptera barnet".

Åter igen - barnet blir inte födt för sin egen skull, utan för att stilla någon annans längtan efter att bli förälder. Och visst SÅ ÄR DET JU ALLTID det finns ju inget mer egoistiskt än att skaffa barn. Men det barnet som blir adopterat kommer alltid att ha en gnagande känsla i bakhuvudet "varför behöll inte mina biologiska föräldrar mig?".

"Varför födde de mig om de inte ville ta hand om mig?"

"Varför ville min mamma/pappa inte att jag skulle födas?"


(nu kommer jag väl att få mig en känga av adopterade oxå och jag vet, jag vet, jag vet att det finns många adopterade som aldrig tänker i dessa banor och det är ju i så fall jättekul för dem, men en hel del gör det. Och risken är större om ens biologiska föräldrar dessutom är svenskar och inte från något land där man lämnar bort sina barn pga ekonomiska eller religilösa skäl)


Nåja, som sagt den siste idioten är ännu inte född och kan skinnskallar och dokusåpakändisar starta parti så kan väl även abortmotståndare göra det. Jag hoppas bara att de floppar i nästa val.

Mer om abortfrågan

Av Jossan - 3 juli 2007 09:57

Jag har ju beklagat mig över att jag HATAR att köpa jeans.

Jeansen känns oftast alltid så himla bra i affären men när jag väl kommer hem, har klippt bort etiketterna och använt jeansen några gånger kommer jag på att jag inte alls tycker om dem. Då är det fel storlek, fel passform eller fel färg.

Jag vet inte om det beror på min skräck för jenasbutikernas hippa försäljningspersonal eller om jag blivit förblindad av reapriset och därmed tror att jag gjort ett bra kap.

Tills nu.


Jag har på kort tid lyckats få tag på två par jeans som jag är supernöjd med.

Ett par riktigt mörka Lee (trodde inte ens att det märket existerade längre) med smala ben för 599:- (kostat 999:-) och ett par ljusa och lite slitna med bootcut från Fornarina för 499:- (kostat 1299:-).

Shoppingpinglan är tillbaka!


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards