Alla inlägg den 16 maj 2007

Av Jossan - 16 maj 2007 11:07

Så här i skolavslutningstider och baltider pratas det jämt om hur dyra dessa tillställningar är. "800:- för en biljett till studentbalen, skandal...1.500:- för en balklänning...vi har inte råd....osv"

Hrm...jag förstår att dessa summor kan vara mycket pengar när en kostnad dyker upp helt plötsligt och man redan har ont om cash. Men, visste ni inte om att ungen skulle ta studenten redan när hon började gymnasiet för tre år sen?  Har ungen inte sommarjobbat? "Om du ska gå på studentbalen nästa år så får du se till att tjäna ihop pengar till kläder osv".

Ööööhhhh?


Min egen student och studentbal blev relativt billig.

Jag begärde varken ny balklänning eller ny studentklänning. Jag tog mammas gamla 70-talsklänning (som hon haft på ett bröllop) till balen och till studentskivan hade jag mammas korta 60-tals inspirerade bröllopsklänning. Jag kan säga er att jag hade coolast kläder både på balen och på studenten. Alla undrade vad det var för "märke" på kläderna *haha*.

 Maten till studentskivan gjorde vi själv och festen hölls i trädgården.

Hur studentfesten slutade kan ni läsa här

Och vad är det egentligen som är så speciellt med studentbalen? Jag minns bara att jag blev full på två glas champagne under förfesten och att maten inte smakade så bra eftersom jag mådde illa. Fast det är ju klart, sen när man nyktrat till så dansade vi ju natten lång ända tills snälla mamma kom och hämtade mig.

Av Jossan - 16 maj 2007 10:54

Jag vill slå ett slag för årets hjälte.

Jag hoppas att det inte har undgått någon, historien om den lilla 6 åriga pojken som blivit misshandlad av sin styvfar.

En dagisfröken blev orolig efter att hon inte sett till pojken på ett tag och beger sig resolut hem till pojkens bostad för att hon misstänker att allt inte står rätt till.

Hon ringer på dörren och styvfadern öppnar. Denne säger att pojken inte är hemma, men dagisfröken tror inte på honom. Hon går in i huset och ser att pojken sitter under en filt och skakar. Han har flera stora brännmärken på ett av benen.

Dagisfröken frågar pojken om han vill vara kvar hemma och han säger att han hellre vill följa med till dagis.

Innan dagisfröken tar med sig pojken tillbaka till dagiset, läser lusen av styvpappan och säger att hon ska polisanmäla honom.

Vilket hon också gör.


Jag kan inte nog hylla denna kvinna!  Hon gick långt över vad hennes ansvar egentligen innebär rent professionellt, men som medmänniska agerade hon utifrån sin magkänsla.

Ibland måste vi våga se och våga agera.

Barnen behöver att vi andra vuxna ingriper om vi märker att allt inte står rätt till. Man får lov att vara anonym när man anmäle till socialtjänsten att man misstänker att att barn far illa. Sen är det ju klart att det inte hjälper i en rättegång med anonyma vittnen.  




Av Jossan - 16 maj 2007 10:52

Har precis varit på ett möte.....

EN TIMME FÖR TIDIGT!

Fick så fint cykla tillbaka till kontoret.

Ja, cykla...här i byhålan har vi bara en tjänstebil på hela IFO+vård och omsorg.


Kan det vara dyskalkulin som spökar månne?

Eller så har jag bara för mycket att göra.

Av Jossan - 16 maj 2007 09:46

Såååå skönt att vara ledig i morgon!

Ska upp till Laholm och hälsa på en gammal kursare från Sopis.

Vi hade alltid så himla mysigt ihop.

Jag bjud ofta in mig på middag till henne och hennes sambo, eftersom min dåvarande pojkvän bodde 30 mil bort.

Sambon öppnade vinflaska efter vinflaska och där satt vi runt matbordet och filosoferade kring det vi lärde oss på socialhögskolan.

*Underbart*

Trist bara att de har flyttat ännu längre upp i landet. Förr när jag bodde i Helsingborg (under studietiden) hade vi bara 200 m mellan varandra. *sniff*


Jag minns när jag la märke till J i klassrummet på Sopis. En himla snygg tjej som var social och verkade trevlig. Jag tyckte bara att hon var lite självupptagen eftersom hon började nästan varje mening med "min sambo..." När jag väl frågade varför hon alltid pratade så mycket om sin sambo sa hon att det berodde på att det varit en störig kille i klassen som stötte på henne och som inte fattade att hon inte var intresserad. Därför kände hon sig tvungen att så ofta som möjligt få in "min sambo" så fort hon sa något så att han skulle lämna henne ifred. *ha*


Nåja, det ska bli himla skoj att träffa dem ikväll.

Av Jossan - 16 maj 2007 09:43

Tydligen släpper de ännu fler biljetter till Elton John konserten i Malmö den 20 juni.

18.500 pers ska de få in på Stadion.

Weho - det blir kul det!

Jag och mamsen ska ju dit - en kombinerad födelsedagspresent o julklapp från hennes ungar.

*längtar*



Av Jossan - 16 maj 2007 09:40

Läste i en annan tiding om årets mors-dag-present.

En grön dildo.


Tror inte att jag hoppar på den trenden.

Så vitt jag vet har mina föräldrar bara haft sex två gånger - ena gången blev min bror till och andra blev jag till.



(Å andra sidan kan man verkligen vara så pryd som jag när man pluggar till sexolog?)

Av Jossan - 16 maj 2007 09:36

Läste att Damnark funderar på att införa ett kunskapstest för dem som vill bli dansk medborgare.

Typ ett X antal frågor som rör allmänbildning (eller rättare sagt rör Danmark) som man måste klara, annars får man inte bli dansk.

Någon tidning hade testat medlemmarna i danmarks motsvarighet till Sverige Demokraterna och föga förvånande hade inte många procent klarat provet.

Lustigt bara att dessa neandertalare var de som skrek högst om att ett kunskapsprov skulle införas.

Fast att de inte var smarta det visste vi ju redan......


Ovido - Quiz & Flashcards