Alla inlägg den 26 september 2007

Av Jossan - 26 september 2007 07:51

I går när jag skulle hem från jobb var givetvis mitt tåg försenat. Eftersom jag ändå bytar tåg i Hässleholm passade jag på att gå in på Kulturhuset och kolla in Elisabeth Ohlsson Wallins utställning "Evangelium".

Jag säger bara: Gå dit och öppna upp era ögon!


Evangelium är samlingsnamnet på fyra fotoutställningar; Ecce Homo, Amauros, Älskade tjackhora och South Africa Via Dolorosa.
- Alla bilder hänger ihop. Det finns bibliska och politiskareferenser i allt - de utstötta, de osedda, horan och den pestsmittade. Det är därför speciellt att få visa dem alla i ett sammanhang, säger Elisabeth Ohlson Wallin.

Denna samlingsutställning visas under hela hösten i Hässleholms kulturhus som en del av ett vidare tema kring normalitet. Genom föredrag, teater, konserter och seminarier lyfts frågan: *Vem är normal?* Utifrån samtal kring bilderna i de fyra fotoutställningarna ges hässleholmarna möjlighet att t ex fundera på hur barn och unga med dolda funktionshinder bemöts, hur synskadade upplever sin omgivning, hur kyrkan möter dom som bryter normen, hur det är att drabbas av HIV m.m

Ecce Homo väckte stor uppståndelse när den visades för första gången i Uppsala Domkyrka 1998 med mordhot och skarpa angrepp på de ansvariga. Därefter följde Amauros med porträtt på blinda och synsvaga människor som drabbats av den ärftliga näthinnesjukdomen amauros. I Älskade tjackhora poserar hemlösa och missbrukande kvinnor och i den senaste utställningen South Africa Via Dolorosa gestaltas Jesus väg till korsfästelsen genom foton på HIV-smittade och AIDS-sjuka sydafrikaner.
( www.hassleholm.se)


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards